Co je to vlastně za výraz? Agentura provádějící testy neudává zcela přesnou technickou definici. Spíše se pohybuje jen ve všeobecné rovině, ale ke každému motoru připojila krátké zdůvodnění, proč byl vlastně vybrán a z jakého důvodu označen jako „ne příliš kvalitní“.
Nuže, pojďme se na ně podívat.
Jako první je uveden VW 2.0 TDI-PD V DPF. Motor této řady se objevil v roce už v roce 2003, a vycházel ze série 1.9 TDI. U novější série může často docházet k potížím se vstřikováním. Už při závadě na jednom ze vstřikovačů přestane motor fungovat a dále s autem nepojedete. Navíc se přidává špatný filtr, pokud tam ještě vůbec je. Jedná se o DPF filtr a pokud jej již někdo kvůli nefunkčnosti vyhodil, může se vám lehce stát, že na STK budete mít problém. Další potíž je pohon olejového čerpadla, pád rozvodů, nebo příliš krátký šroub vodící kladky. Ten je v hliníkové hlavě, takže se může převrtat na lepší. Ale proč to dělat. Je lépe se tomuto motoru prostě vyhnout. Najít jej můžete převážně v passatech, ale někdy i v Octaviích RS.
Dalším takovým motorem je Peugeot/Citroen 1.6 VTI/THP. Tento Německo-francouzský motor je některými weby haněn opravdu hodně a někde je dokonce označen jako jeden velký průšvih. Uveden byl na trh v roce 2006 a jedná se o zážehový čtyřválec. A jaké podrazy od něj lze očekávat? Nejčastěji to bude prasknutí rozvodového řetězu, který pak uteče z vačkové hřídele. Je jasné, že tím vaše cesta končí. Ovšem toto není jediné nebezpečí. Další číhá v karbonizaci motoru. Pokud je napájen méně kvalitním palivem (zpravidla s nižší oktanovou směsí) zalepí se tak, že může dojít k samozápalu. V návaznosti už přicházíte o upravení předstihu a dochází ke snížení výkonu, zpočátku ne nějak příliš drastickému.
Takže kupujete-li auto v bazaru, na tyto dva motory si dávejte pozor.